Van Wees Waalwijk is al ruim 150 jaar actief in de maakindustrie. Het bedrijf is niet onder één noemer te vangen. Van Wees is speciaal machinebouwer, toeleverancier en levert monteurs aan andere bedrijven. Op het gebied van machines en services maakt Van Wees Waalwijk alles op klantspecificatie. Ze zijn een full service partner, die mee kan denken in complexe productieprocessen.
Aanleiding
Hoewel het bedrijf al een tijdje meegaat, weet nog lang niet iedereen hoe veelzijdig het eigenlijk is. ‘We bestaan ruimt 150 jaar, maar er zijn nog steeds klanten die denken dat we alleen maar verspanen, omdat we dat ooit voor ze hebben gedaan’, vertelt sales engineer John Labee. Soms denken klanten dat we alleen maar monteurs leveren, of machines bouwen. We zitten hier al zo lang, dan ben je voor bepaalde klanten toch de ijzerboer om de hoek’. Daarnaast ziet Labee dat het steeds belangrijker wordt om online goed gevonden te worden. Opdrachten komen lang niet altijd meer uit opgedane contacten.
Doel
Meer naamsbekendheid online genereren en diversiteit van het dienstenpakket van Van Wees Waalwijk bekender maken. Niet alleen om nieuwe klanten te werven, maar ook om potentiële klanten te laten zien wat het bedrijf allemaal in huis heeft.
Oplossing
Om duidelijk te maken wie Van Wees Waalwijk is en wat ze doen is in samenwerking een nieuwe overzichtelijke website neergezet. De laatste jaren hebben we ingezet op Search Engine Marketing ook wel SEM-diensten genoemd. Hierbij hebben we ons gericht op het verbeteren van de vindbaarheid van Van Wees Waalwijk online. Deze zoekmachine optimalisatie (SEO) hebben ingezet op zoekwoordenonderzoek, websiteoptimalisatie en linkbuiling. Deze 3 onderdelen van SEO zorgen voor een solide basis.
Voor het zoekwoordenonderzoek is het belangrijk om te kijken naar het volume van de zoekwoorden. Waarmee kan het beste gescoord worden in Google? Daarnaast wordt de website zo ingericht dat bezoekers naast de nodige informatie ook getriggerd worden om contact op te nemen met Van Wees Waalwijk. Voor optimalisatie kijken we verder ook naar websitesnelheid en toegankelijkheid. Kortom de techniek die achter de website draait. Voor linkbuilding wordt onder andere gebruik gemaakt van onze eigen platformen waardoor de website van de klant meer gewaardeerd wordt en autoriteit krijgt bij zoekmachines.
Klant aan het woord
Labee is blij met de progressie die de SEM-diensten (Search Engine Marketing) hebben doorgemaakt de afgelopen jaren. ‘Er is uiteindelijk een hele nieuwe website gebouwd via MBM. ‘Daar zijn we zeer tevreden over. Ik heb het idee dat er tegenwoordig veel meer meetpunten zijn. De mogelijkheden zijn ook veel uitgebreider. Het gebruik van Social Media en de vernieuwingen voor de website hebben we de toevallige opdrachten wel wat verder van ons af kunnen schudden.’
Jur de Dalie is online marketeer bij Mybusinessmedia en adviseert Labee over aanpassingen die meer traffic naar de site genereren. Labee: ‘Jur geeft mij tools en zet mij weer in beweging om na te denken over bepaalde zaken. Hij trekt aan me, hij wil informatie die hij in de website wil verwerken en wat de vindbaarheid verbetert. Maar daardoor gaat ook die pagina er beter uitzien. Dat vind ik fijn.’ Labee en De Dalie hebben eens per maand contact om verbeteringen en aanpassingen te bespreken. ‘Hij ziet dan ook welke zoektermen aanslaan en welke niet. Of welke zoekwoorden naar een totaal andere branche leiden, dat moet je niet willen. Hij komt met suggesties voor andere termen, die beter werken in onze branche. Het fijne van bedrijven als MYbusinessmedia is dat ze geïnteresseerd zijn in ons bedrijf en graag meer van ons willen weten. Vervolgens beschrijven ze dat in Jip en Janneke taal. Zo wordt het toegankelijk. Doordat we wat pagina’s hebben samengevoegd zien we mooie resultaten. We verschijnen al in de top tien van Google. Hopelijk kunnen we dit doorzetten en krijgen we met wat klantcases de conversie verder omhoog. Daar zie ik nog wel mogelijkheden’, besluit hij.