MYbusinessmedia is uitgever van onder meer EngineersOnline, Aandrijven & Besturen, Constructeur, Elektro Data, Kunststof & Rubber en Vraag&Aanbod. Wij ondersteunen MKB’ers in hun ondernemerschap met informatie en inspiratie.
Er zijn verschillende punten waar de marketing in b2b bedrijven vaak beter kan. Hier zijn enkele van de meest voorkomende ‘fouten’:
1. Geen duidelijk gedefinieerde doelgroep
Het is belangrijk om te weten wie uw doelgroep is en wat hun behoeften en uitdagingen zijn. Zonder deze informatie is het moeilijk om effectieve marketingboodschappen te maken die aansluiten bij de doelgroep.
2. Te weinig focus op de klant
In B2B-marketing gaat het om het opbouwen van relaties met klanten en het oplossen van hun problemen. Als de focus te veel ligt op het bedrijf en niet op de klant, kan dit resulteren in verlies van klanten.
3. Geen consistente boodschap
Het is belangrijk om een consistent merkbericht te hebben dat aansluit bij de waarden van het bedrijf en de behoeften van de doelgroep. Als het bericht onduidelijk of inconsistent is, kan dit leiden tot verwarring bij klanten.
4. Geen duidelijke strategie
Een goed doordachte marketingstrategie is essentieel om succesvol te zijn in de B2B-markt. Zonder een duidelijke strategie kan er sprake zijn van onnodige kosten, tijdverspilling en een gebrek aan meetbare resultaten.
5. Niet genoeg investeren in marketing
Sommige B2B-bedrijven denken dat ze geen grote investeringen in marketing nodig hebben omdat ze werken met een kleiner klantenbestand. Maar als er niet genoeg wordt geïnvesteerd in marketing, kan dit leiden tot een beperkt klantenbestand en verminderde groeikansen.
6. Niet evalueren van marketingprestaties
Het is belangrijk om de prestaties van de marketinginspanningen te meten en te evalueren om te zien wat wel en niet werkt. Zonder deze evaluatie is het moeilijk om te weten waar u uw inspanningen op moet richten en hoe je de marketingprestaties kunt verbeteren.
7. Geen gebruik maken van digitale marketingkanalen
Veel B2B-bedrijven zijn nog steeds terughoudend om digitale marketingkanalen zoals sociale media en e-mailmarketing te gebruiken. Het is belangrijk om te begrijpen dat digitale marketingkanalen een krachtig hulpmiddel kunnen zijn om leads te genereren en klanten te betrekken.
Wat betekent dit voor u?
Investeer in uw marketing. Investeer zowel in tijd als budget, probeer en leer van zowel de dingen die goed presteren als de onderdelen die niet tot het verwachte resultaat hebben geleid. Vaak vindt u daar namelijk de meest belangrijke inzichten voor uw bedrijf.
Meer hulp nodig? Neem vrijblijvend contact op met Jur de Dalie voor een persoonlijke aanpak voor uw bedrijf.
Jur de Dalie | Certified digital strategy professional
Telnr: +31 (6) 11682703
E-mail: j.dedalie@mybusinessmedia.nl